Hva er LEI?

Innholdsfortegnelse

Få din LEI
Fullfør søknadsprosessen vår på bare noen få minutter.
Klar på 15 min

Behovet for LEI

Hvis selskapet ditt utfører finansielle handler, inkludert valutahandel, har du kanskje hørt begrepet «LEI.» Men hva er LEI? Og hvordan fungerer det?

En Legal Entity Identifier (LEI) er en 20-tegns kode som brukes til å identifisere juridiske enheter som deltar i finansielle transaksjoner som handel med aksjer, obligasjoner eller valuta. LEI-nummeret fungerer som et internasjonalt forretnings- eller enhetsregistreringsnummer som gir åpenhet i finansielle transaksjoner gjennom kobling til viktig informasjon.

Driver selskapet ditt med verdipapirhandel lokalt eller globalt? Da trenger du et LEI-nummer. Du finner detaljert informasjon om hvem som trenger en LEI-kode her.
Søk om nytt LEI-nummer her.

Hva er en LEI?

En Legal Entity Identifier (LEI) er et nummer eller en kode som fungerer som et internasjonalt forretnings- eller enhetsregistreringsnummer. Selskaper og banker kan bruke LEI for å identifisere juridiske enheter som andre selskaper og organisasjoner når de deltar i finansielle transaksjoner (f.eks. handel med aksjer, obligasjoner eller valuta).

Juridiske enheter som handler eller gjennomfører transaksjoner i finansmarkeder på tvers av flere land, inkludert USA og EU, må ha et LEI-nummer.
LEI-nummeret er en alfanumerisk kode basert på ISO 17442-standarden utviklet av Den internasjonale standardiseringsorganisasjonen (ISO).
Et LEI-nummer består av 20 tegn. Nummeret kan deles inn i fire deler:

  • Tall 1-4 viser alltid ID-en til LOU-en som utstedte LEI-en
  • Tall 5-6 har alltid verdien 0
  • Tall eller bokstaver 7-18 er unike for hver enhet
  • Tall 19-20 er for verifiseringsformål
LOU-ID

Nummer 1–4 viser alltid ID-en til LOU-en som utstedte LEI-en

0.0

Nummer 5–6 har alltid verdien 0

IDENTIFIKATOR

Nummer eller bokstaver 7–18 er unike for hver enhet

VERIFIKASJON

Nummer 19–20 er for verifiseringsformål

Denne 20-tegns koden muliggjør identifisering av juridiske enheter på internasjonal skala samt bekreftelse av deres identitet. Dette gir åpenhet i finansmarkedet.

LEI består av to datanivåer:

  • Nivå 1: hvem er hvem?
    Informasjon om enhetens juridiske navn, registreringsnummer, juridiske adresse og mer.
  • Nivå 2: hvem eier hvem?
    Relevant informasjon om enhetens eierskap og eierskapsstruktur

    LEI-systemet krever en årlig avgift. Du betaler denne avgiften for registrering av nytt LEI-nummer og fornyelse av eksisterende nummer. Avgiften dekker administrasjon, overholdelse av forskrifter og systemvedlikehold.

Hva er LEI godt for?

LEI-systemet muliggjør global sporing av finansielle transaksjoner og tillater enkel identifisering av juridiske enheter og deres eiere. LEI muliggjør dette ved å gi standardisert informasjon og et globalt referansesystem.

Systemet ble utviklet i 2012 som et resultat av den globale finanskrisen i 2007-2008. Målet er å skape åpenhet i finansielle systemer og transaksjoner for å forebygge hvitvasking og økonomisk svindel.

En annen funksjon av LEI er regulering av finansielle faktorer innenfor jurisdiksjoner som bruker LEI-systemet. Målet er at det globale systemet skal bli et standardsystem – et system som kan brukes på tvers av markeder og land.

Kontrollen av LEI-systemet er delt mellom tre forskjellige myndigheter. Dette sikrer at systemet forblir troverdig, transparent og pålitelig. De tre myndighetene er som følger:

  • ROC (Regulatory Oversight Committee): en komité bestående av tilsynsmyndigheter
    som opprettholder styringsprinsippene for og fører tilsyn med det globale LEI-
    systemet
  • GLEIF (Global Legal Entity Identifier Foundation): en ideell organisasjon som
    koordinerer og administrerer LEI-numre
  • LOU (Local Operating Unit): en LEI-utstedende organisasjon som utsteder LEI-koder til
    juridiske enheter

Klikk her for å se en illustrasjon av LEI-systemet.

Hvordan søker jeg om et LEI-nummer?

Juridiske krav og forskrifter styrer LEI-systemet, men å få et LEI-nummer trenger ikke å være komplisert. Hos LEI System forenkler vi prosessen for deg.

Søk om nytt LEI-nummer her.

Når du oppgir ditt organisasjonsnummer vil systemet vårt automatisk hente dataene dine fra det lokale foretaksregisteret. Vi vil deretter be om en bekreftelse på dataene som er oppgitt. Alt du trenger å gjøre nå er å vente—vi håndterer søknadsprosessen for deg. Din LEI-kode vil bli utstedt innen 6 til 48 timer.

Hvordan fornyer jeg LEI-nummeret mitt?

Du må fornye LEI-nummeret ditt årlig for å sikre at all nødvendig informasjon holdes oppdatert. Når du velger en fornyelsesplan, administrerer LEI System aktivt fornyelsesprosessen for deg ved å oppdatere nødvendig informasjon hvis den ikke allerede er oppdatert i det lokale foretaksregisteret. Klienter som bruker vår fornyelsestjeneste må varsle oss om eventuelle endringer i deres juridiske enheter.

Forny ditt eksisterende LEI-nummer her.

Hvordan søker jeg etter LEI-numre? (LEI-oppslag)

Trenger du å sjekke LEI-nummeret til en juridisk enhet? Eller vil du se om LEI-nummeret ditt er riktig registrert i det globale LEI-systemet?

Du kan gjøre dette ved å søke i GLEIF-databasen her.
GLEIF-databasen er også tilgjengelig på vår nettside og kan åpnes ved å klikke her.

Hvordan vet jeg om min LEI er gyldig?

Ditt nye LEI-nummer vil bli utstedt innen 6 til 48 timer.
Vær oppmerksom på at det kan ta opptil 24 timer før LEI-nummeret ditt er klart til bruk. Dette skyldes at mange banker og det globale registeret kun samler og oppdaterer LEI-informasjon daglig.