Disse vilkårene og betingelsene skisserer det regulatoriske rammeverket, forpliktelsene og rettighetene knyttet til bruk av LEI-registrering, -fornyelse og -administrasjonstjenester levert av LEI System OU.
1. Kontraktspart
LEI System OU, et privat aksjeselskap registrert i Estland, skal være kontraktsparten som leverer tjenester under varemerket LEI System. I tilfeller der det ikke finnes noe lokalt datterselskap av LEI System i kundens bostedsland, vil LEI System OU (LEI-nummer 984500908J38713A7650) fungere som standard juridisk enhet. LEI System fungerer som en LEI-registreringsagent og samarbeider med den offisielt akkrediterte lokale driftsenheten (LOU), Ubisecure Oy (som opererer som RapidLEI), som har LEI: 529900T8BM49AURSDO55.
2. Forespørsel og administrasjon av LEI
2.1. Kunden kan sende en forespørsel om å få, fornye eller overføre en Legal Entity Identifier ved å fylle ut det relevante nettskjemaet og fullføre betalingen ved hjelp av en godkjent metode som kredittkort eller PayPal.
2.2. Ved å sende inn søknaden, erkjenner og godtar kunden disse vilkårene og betingelsene og bekrefter at alle oppgitte data er nøyaktige. Søkeren bekrefter at de er autorisert til å handle på vegne av den aktuelle juridiske enheten. Visse kontaktopplysninger kan deles med LOU for å støtte validering.
2.3. Kunden autoriserer LEI System til å godta LOUens vilkår og betingelser (f.eks. de fra RapidLEI) på deres vegne. Alle LOU-avtaler er basert på GLEIF-retningslinjer og er i hovedsak like. For eksempel kan vilkårene for tjenesten til RapidLEI finnes her.
2.4. LEI System gis myndighet til å handle på vegne av kundens juridiske enhet i saker knyttet til LEI, inkludert utstedelse, årlig fornyelse og overføring.
2.5. Når en LEI overføres fra en annen leverandør til LEI System, kan det være nødvendig å endre LOU. En overføring må skje før eller samtidig med fornyelse.
2.6. LEIer under LEI Systems administrasjon kan fornyes opptil 60 dager før utløpsdatoen. I situasjoner som involverer tidlig fornyelse etter en overføring fra en annen tjenesteleverandør, kan det være en reduksjon i gyldighetsperioden.
2.7. Behandlingen vil starte når både søknaden og betalingen er mottatt.
2.8. LEI System kan be om dokumentasjon som bekrefter søkerens myndighet, inkludert, men ikke begrenset til, en fullmakt.
2.8.1. Autorisasjoner må utelukkende signeres av personer som offisielt har fullmakt til å representere den juridiske enheten. Utgivelse for å være eller feilaktig fremstilling av signaturfullmakt er strengt forbudt.
2.9. Ytterligere dokumentasjon kan bli forespurt for verifiseringsformål, inkludert:
• en kopi av enhetens registreringsbevis
• identifikasjon av autoriserte representanter
• bevis på stiftelsesdato
• dokumentasjon som støtter endringer gjort i selskapets registre
2.10. Hvis enheten eies eller kontrolleres av et morselskap som utarbeider konsoliderte regnskaper, må nivå 2 (morselskaps) data sendes inn. Hvis rapportering ikke er mulig, må en gyldig grunn oppgis.
2.10.1. Dokumentasjon som bekrefter konsolideringsstatus kan bli forespurt av LEI System.
2.11. Internasjonale filialer må oppgi LEI for hovedkontoret, som må være aktiv (ISSUED-status).
2.12. Enheter klassifisert som investerings- eller paraplyfondsstrukturer kan bli bedt om å oppgi fondsrelasjoner, inkludert fondsforvalter, paraplystruktur og/eller feeder-master-relasjoner.
2.12.1. Relevante dokumenter for å støtte slike relasjoner kan bli forespurt.
2.12.2. LEIer må oppgis for hver relatert enhet som det refereres til.
2.13. De fleste LEI-registreringer fullføres innen 1–3 timer. Imidlertid kan søknader som involverer mor- eller fondsrelasjoner kreve opptil 48 timer. LEI-fornyelser og overføringer kan ta opptil 7 dager. Ufullstendige eller feilaktige data kan føre til forsinkelser.
2.14. Ved vellykket fullføring av søknaden vil en bekreftelse og faktura bli sendt til e-postadressen som ble oppgitt ved utsjekking.
2.15. Søknader blir bindende og ugjenkallelige ved innsending og betaling. Dette gjelder både for første gangs registreringer og fornyelser, inkludert overføringer.
2.16. Hvis kunden ikke sender inn nødvendig dokumentasjon, kan LEI System og deres partner-LOU fortsette ved å bruke offentlig tilgjengelig informasjon. LEIer som ikke kan behandles på grunn av manglende data vil ikke bli refundert, og det påtas intet ansvar for konsekvenser som følger av dette.
2.17. Når den er utstedt, blir LEI og tilhørende referansedata offentlig tilgjengelig på nettstedene til GLEIF og LEI System. LEIer er permanente og kan ikke tildeles på nytt eller fjernes.
2.18. LEI System vil varsle kunden via e-post 60 dager før planlagt fornyelsesdato.
3. Flerårsplaner og automatiske fornyelser
3.1. Kunder kan velge å forhåndsbetale sine LEI-fornyelser for en periode på opptil fem år.
3.2. Til tross for flerårig forhåndsbetaling, vil LEI-data fortsatt bli oppdatert årlig som påkrevd av GLEIF. Den offisielle «neste fornyelsesdatoen» er basert på en 365-dagers syklus fra siste bekreftede fornyelse.
3.3. Hvis en LEI som dekkes av en flerårskontrakt overføres til en annen tjenesteleverandør, anses avtalen med LEI System som avsluttet, og ingen refusjon vil bli utstedt.
3.4. Kunder kan aktivere automatisk fornyelse. Betaling for slike fornyelser behandles 60 dager før utløpsdatoen ved bruk av den opprinnelig oppgitte betalingsmetoden.
3.5. Varsel om automatisk fornyelse vil bli sendt til den registrerte e-posten. Kunden har fem kalenderdager på å kansellere eller endre detaljer. Når fornyelsen begynner, kan den ikke reverseres.
3.6. LEI System forbeholder seg retten til å oppdatere referansedata ved hjelp av registerkilder.
3.6.1. Hvis offisielle registre ikke er tilgjengelige, kan eksisterende referansedata brukes til fornyelse.
3.6.2. Der verifisering mislykkes, kan mor- eller fondsrelasjoner bli merket som ikke-offentlige.
3.6.3. Kunder er ansvarlige for å varsle LEI System om eventuelle endringer som ikke fanges opp av registre.
3.6.4. LEI System kan be om ytterligere støttedokumentasjon, inkludert oppdaterte regnskaper, nye autorisasjonsbrev eller unntakserklæringer.
3.6.5. Hvis nødvendig dokumentasjon ikke leveres innen 60 dager, kan LEI ikke fornyes og tjenesteavtalen kan avsluttes.
4. LEI-sertifikat og merke
4.1. Et digitalt og/eller trykt LEI-sertifikat kan legges til bestillingen ved utsjekk eller forespørres etterpå ved hjelp av LEI-oppslag funksjonen.
4.2. Fysiske sertifikater sendes innen 7 virkedager til den juridiske enhetens registrerte adresse.
4.3. LEI System er ikke forpliktet til å utstede trykte sertifikater på nytt i tilfeller der leveringen mislykkes på grunn av feil adresseinformasjon eller avvisning av levering.
5. Tjenestegebyrer og beskatning
5.1. Priser for LEI-relaterte tjenester, inkludert registrering, fornyelse og overføring, er publisert på LEI System-nettstedet og inkluderer gjeldende GLEIF-tillegg.
Gebyrer for å bestille en ny LEI, overføre en LEI eller fornye en LEI kan finnes her.
5.2. MVA-håndtering:
• Estiske kunder: 22% MVA gjelder. Fra 1. juli 2025 vil MVA-satsen øke til 24%, og prisene vil justeres tilsvarende.
• EU-baserte kunder med et gyldig MVA-nummer: ingen MVA vil bli lagt til (omvendt avgiftsplikt gjelder).
• Kunder utenfor EU: ingen MVA belastes.
5.3. Automatiske fornyelser vil bli belastet basert på den aktive prisen som er publisert på behandlingstidspunktet.
6. Refusjonspolicy
6. Refusjoner og kanselleringer
6.1. Refusjonsforespørsler må sendes til info@leisystem.com og vil bli gjennomgått innen 7 virkedager.
6.2. Refusjoner behandles gjennom den opprinnelige betalingsmetoden og kan ta opptil 30 dager å vises, avhengig av bankinstitusjon.
6.3. Et refusjonsbehandlingsgebyr på €40 gjelder.
6.4. Refusjoner er ikke tilgjengelige i følgende scenarioer:
• LEI har allerede blitt utstedt eller fornyet.
• Automatisk fornyelse er fullført.
• En flerårskontrakt har blitt kansellert for tidlig.
• LEI-overføringen forårsaket tap av gyldighetsperiode.
• Kunden unnlot å gi nødvendig informasjon innen 60 dager.
• Morselskapsdata ble sendt inn, men senere ugyldiggjort.
• Levering av fysisk sertifikat mislyktes på grunn av kundefeil.
6.5. All refusjonshåndtering er underlagt GLEIF RA Governance Framework.
7. Tredjepartstjenester og markedsføringspartnere
7.1. LEI System kan outsource visse støttetjenester til spesialiserte tredjepartsleverandører. Dette kan inkludere:
• hosting og vedlikehold av nettplattformer
• sikker betalingshåndtering
• kommunikasjonstjenester (f.eks. e-post, varsler)
• verktøy for innsamling av kundetilbakemeldinger
7.2. Disse leverandørene kan få tilgang til kundedata strengt etter behov for å levere sine tjenester, under konfidensialitets- og databeskyttelsesavtaler.
7.3. Kontaktdata (firmanavn, representant, e-post osv.) kan deles med utvalgte markedsføringspartnere som tilbyr tjenester som er relevante for kunden.
7.4. Tredjepartsleverandører kan kontakte kunder direkte angående deres tjenester hvis de er relatert til LEI System-operasjoner.
7.5. Alle tredjepartsengasjementer er underlagt personvernstandarder som er like eller høyere enn de som er satt av LEI System.
7.6. Ved å bruke tjenestene til LEI System, samtykker kunden til ovennevnte ordninger.
8. Juridisk jurisdiksjon og sluttbestemmelser
8.1. Kunden forblir eneansvarlig for alle handlinger og forpliktelser knyttet til LEI for deres juridiske enhet.
8.2. LEI System påtar seg intet ansvar for økonomiske eller regulatoriske konsekvenser som følge av forsinkelser eller feil i LEI-behandlingen.
8.3. Disse vilkårene og betingelsene kan oppdateres uten varsel. Den nyeste versjonen er alltid tilgjengelig på leisystem.com.
8.4. Denne avtalen og enhver tvist eller krav som oppstår ut av eller i forbindelse med den, inkludert ikke-kontraktsmessige tvister eller krav, skal være underlagt og tolkes i samsvar med lovene i Republikken Estland. Domstolene i Republikken Estland skal ha eksklusiv jurisdiksjon til å avgjøre enhver slik tvist eller krav.